Klimakterium

Klimakterium a možnosti léčby souvisejících zdravotních obtíží

Klimakterium je období zahrnující premenopauzu a postmenopauzu až do začátku senia (47 - 57 let).

Následkem hormonálních změn způsobených vyhasínáním činnosti vaječníků trpí různými potížemi až 70 % žen.

Tyto potíže mohou být psychovegetativní - návaly horka, pocení, bušení srdce, závratě, poruchy spánku, únava, celkový pocit slabosti, migrény, psychická labilita až k depresivnímu ladění. K tomu přistupují i organické změny - zesílení nebo prodloužení krvácení, krvácení mimo cyklus, atrofie pohlavních orgánů, častější poruchy kardiovaskulárního systému, metabolické poruchy (hypertenze, atrerioskleróza, přírůstek hmotnosti, ubývání kostní hmoty atd.)

Léčba se řídí mnoha faktory - záleží na intenzitě příznaků, na různých rizikových faktorech, na přání pacientky. Gynekologové nabízejí buď substituční hormonální léčbu nebo léčbu přírodními preparáty. Vždy jde o látky působící na stejné receptory jako přirozené hormony. Z přírodních látek jsou to isoflavonoidy získané z různých zdrojů - ze sóji, červeného jetele, ploštičníku. Tyto fytoestrogeny jsou vhodné i pro ženy, které z různých důvodů (často při riziku tromboembolické choroby nebo různých jiných kontraindikacích) nemohou užívat hormonální léčbu. Dále lze užívat i přípravky na bázi včelích produktů, které mají také příznivé působení na příznaky spojené s klimakteriem. Jednotlivé preparáty jsou často doplněny ještě i vitamíny nebo minerálními látkami, které vhodně kompletují účinky na celkový dobrý zdravotní stav ženy. Jsou to koenzym Q10, selen, ß - karoten, železo, vápník, lecitin, vitamín E, vitamín C atd.

Z oblíbených preparátů lze uvést např. SARAPIS, SARAPIS SOJA, GS MERILIN, MENOMAX, MENOFEM, FEMIFLAVON, MINAPENT, MINAPENT BALANCE atd.

Zvláštní místo má i přípravek MABELLE obsahující extrakt z jetele lučního a ze lnu setého - velmi vhodně ovlivňuje zdraví prsou.

Všechny tyto přípravky je vhodné užívat minimálně 2 měsíce, lépe ale 4 - 6 měsíců, v případě potřeby a příznivé odezvy i dlouhodobě.